Het ecosysteem van Holland High Tech is groot en groeiende. Het bestaat uit vele kennisinstellingen, 89.000+ ondernemingen – multinationals, MKB, start-ups en scale-ups – met meer dan 500.000 professionals. Samen zijn we verantwoordelijk voor 165 miljard euro productiewaarde en 70 miljard euro exportwaarde. Innovatieprojecten maken deze mooie cijfers mogelijk. We zetten graag twaalf van deze bijzondere projecten van onze partners van het afgelopen jaar hier in het zonnetje!

Onderwaterrobotnavigatie met kunstmatige zeehondensnorharen

Kunstmatige zeehondensnorharen voor onderwaterrobotnavigatie

Zeedieren maken gebruik van diverse en fascinerende stromingssensoren en complexe vloeistofmechanica in de omgeving om prooien op te sporen en aan roofdieren te ontsnappen. Zeehonden hebben gevoelige stromingssensoren in de vorm van hun snorharen. Hiermee kunnen zij behendig op prooien jagen - een zeehond kan ver weg zwemmende vissen opsporen door hun wervelingen te volgen. Het project SEALSENSE heeft tot doel dit vermogen te dupliceren door de ingewikkelde geometrie van de snorharen van zeehonden te bestuderen.

Productie groene waterstof: minder grondstoffen
VDL Triple T Academy
Eerste industrieel geproduceerde qubit: QuTech & Intel
Optische indicatoren voor voedselverpakking