Het Nationaal Groeifonds (NGF) investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in projecten die bijdragen aan duurzame economische groei voor de lange termijn. Holland High Tech jaagt voor de groeifondsprojecten initiatieven aan en verenigt technologie-industrie en onderzoeksorganisaties in waardeketens. We agenderen voorstellen en breedgedragen programma’s, ondersteunen onderzoeksorganisaties en bedrijven bij het gezamenlijk uitwerken van hun plannen en werken aan draagvlak. In 2022 waren er vele goede ontwikkelingen uit ronde 1 en 2 die zichtbaar werden, terwijl achter de schermen werd aangepakt voor de inzendingen in ronde 3.

Scroll verder voor meer informatie over de drie rondes van het Nationaal Groeifonds.

Nieuws over Nationaal Groeifondsprojecten

NGF ronde 1

Groeifonds ronde 1

Voor de 1e ronde heeft de commissie geadviseerd geld toe te kennen of te reserveren voor 10 voorstellen. Holland High Tech en ons ecosysteem zijn betrokken bij:

• Health-RI
  • GroenvermogenNL
  • RegMed XB
  • Quantum Delta NL
  • AiNed
  • Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen

Naar de projecten

NGF ronde 2

Groeifonds ronde 2

Voor de 2e ronde heeft de commissie geadviseerd geld toe te kennen of te reserveren voor 28 voorstellen. Deze worden nu verwerkt in de begroting. Na goedkeuring van de begroting door het parlement start de financiering stapsgewijs. Holland High Tech en ons ecosysteem zijn betrokken bij:

• Duurzame MaterialenNL
  • Einstein Telescope
  • NXTGEN Hightech
  • PhotonDelta
  • GroenvermogenNL
  • Luchtvaart in Transitie
  • Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch
  • Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs

Naar de projecten

NGF ronde 3

Groeifonds ronde 3

Voor de 3e ronde zijn de voorstellen ingediend. De inschrijving is inmiddels gesloten, de adviescommissie beoordeelt nu alle ingediende voorstellen en brengt voor de zomer haar advies uit aan het kabinet. Het precieze verloop van dit proces staat hier.

Naar ronde 3 van het NGF

Jaaroverzicht Holland High Tech 2022