Wetenschappers van QuTech en ingenieurs van Intel hebben de eerste qubit afgeleverd die is gemaakt in dezelfde industriële productiefaciliteiten waar conventionele computerchips in massaproductie worden gemaakt. Dit maakt opschaling mogelijk. De doorbraak is een cruciale stap op weg naar de duizenden qubits die nodig zijn voor praktische quantumberekeningen. De onderzoekers publiceerden hun resultaten in Nature Electronics.

(foto Nature)

De productie van een schaalbare quantumcomputer kent een aantal grote hindernissen en het vinden van een geschikt type qubit is er daar één van. Eén veelbelovende qubit-kandidaat is gebaseerd op de spin van een paar elektronen die worden gevangen in een silicium nanodevice. Een groot voordeel van zo'n device is de overeenkomst met conventionele transistors. De verwachting was dan ook dat de uitgebreide kennis en kunde van de halfgeleiderindustrie zou kunnen worden benut om qubit-devices te produceren met een ongekende opbrengst, hoge uniformiteit en weinig defecten.

De industriële fabricage van een enkelvoudig qubit device is nu een feit. Lieven Vandersypen, QuTech Director Research: "In veel wetenschappelijke artikelen staat: halfgeleider-spin-qubits in silicium zijn geschikt voor CMOS-halfgeleiderfabricage. Maar pas nu hebben we bewezen dat dat ook echt waar is. Bovendien behaalde het Intel-team een ongeëvenaard rendement van 98%, vergeleken met de 50% op een goede dag in onze academische cleanroom."