Wereldwijd staat Nederland bekend als een van de top vijf spelers in ontwikkeling en innovatie van robotiseringsmogelijkheden. De robotdichtheid in Nederland is echter maar 194 robots per 10.000 werknemers in de industrie. Dit is aanzienlijk minder dan andere landen om ons heen zoals België en Duitsland. Door de alledaagse hectiek, de krapte op de arbeidsmarkt en onvoldoende technische kennis blijft de robotisering van het mkb in Nederland achter. MKB-Robotiseert is een samenwerking tussen technologie-aanbieders, kennisinstellingen, netwerkorganisaties en eindgebruikers bedoeld om MKB-ers de mogelijkheden van robotisering te leren kennen.

“Via het project MKB-Robotiseert, een initiatief van High Tech NL Robotics, Breda Robotics en Fontys, helpen wij Nederlandse mkb-bedrijven in hun zoektocht naar automatisering en robotisering.” Door het bieden van een programma bestaande uit inspiratiesessies, verdiepingssessies en een gratis online leeromgeving leren medewerkers en ondernemers de mogelijkheden van robotisering kennen en welke stappen zij moeten ondernemen voor een succesvolle implementatie. MKB-Robotiseert is primair een samenwerking tussen technologie-aanbieders, kennisinstellingen, netwerkorganisaties en eindgebruikers. Ook financiële partijen zijn aangesloten om te adviseren over financieringsopties.

In 2022 heeft dit tot een aantal succesvolle projecten geleid waarbij enkele mkb’ers geholpen zijn om te stap naar robotisering te maken. “Zo verhogen we de robotdichtheid in Nederland. Ook in 2023 gaan we hiermee verder en zijn er diverse bijeenkomsten om het mkb hierin te begeleiden.”