Uitdagingen en hindernissen zoals het streven naar duurzaamheid, cyberaanvallen, de digitalisering en een tekort aan talent drukken steeds zwaarder op de hightech-industrie. De editie van ZIE 2023, het kennis- en netwerkvent voor de Zuid-Hollandse maakindustrie, richt zich hierop. De vele honderden bezoekers die in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam aanwezig waren, bewezen de noodzaak van een bijeenkomst als deze. ZIE 2023 werd georganiseerd door Mikrocentrum en Hi Delta.

Sectoroverschrijdende samenwerking enige weg vooruit

Het netwerkevenement werd georganiseerd door Mikrocentrum en Hi Delta. Tachtig grote en kleine hightech-productiebedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsorganisaties hadden hun stands in de industriële open ruimte van de oude tabaksfabriek. Ondertussen zwierven studentengroepen en andere geïnteresseerde bezoekers over de vloer. Een aantal opmerkelijke keynote sprekers – waaronder CEO’s van bedrijven en voorzitters van onderwijsbesturen – betraden het podium in een van de twee zalen. De belangrijkste conclusie van het evenement: Sectoroverschrijdende samenwerking is de enige weg vooruit.

“In Zuid-Holland zijn er 6.000 maaktechnologiebedrijven die het verdienen om veel meer samen te werken dan ze nu doen”, vertelt Hi Delta-directeur Martin van Gogh. Hij legde uit dat kennisdeling een voorwaarde is om oplossingen te vinden voor de huidige transities rond circulariteit, energie en digitalisering.

ZIE 2023 wil optreden als een van de initiatiefnemers van dit proces: “Mensen moeten hier vandaag weggaan en denken: die eerste editie was goed, het was leuk, het heeft de potentie om een groter evenement te worden. En ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Het is ook een expo met lezingen, dus ook voor bezoekers is het een leuke mix. Je kunt voor van alles komen… om te netwerken, mensen te ontmoeten en kennis op te doen”, voegt Timo van Leent, manager van de afdeling Events bij Mikrocentrum, toe.