Een nieuwe drukmeter gebaseerd op quantummethoden die traditionele drukstandaarden zoals zuigermeters of kwikmanometers kan vervangen? Nauwkeurige quantumsensing en -metrologie door verstrengelde toestanden in gevangen ionen met potentie voor tijdmeting en magnetische sensoren? Supergeleidende microgolfresonatoren voor een foutentolerante quantumcomputer? Dit zijn onderwerpen die drie van de negentien toegewezen projecten aansnijden binnen het Nationaal Groeifonds (NGF)-programma Quantumtechnologie, dat NWO in samenwerking met Quantum Delta NL uitvoert. In totaal werd er bijna 10,4 miljoen euro toegewezen.

Net als in de call van 2022 konden gepromoveerde onderzoekers een persoonsgebonden onderzoeksbudget aanvragen. Dit ter ondersteuning van de basis voor de leidende positie van Nederland in quantumonderzoek. Op basis hiervan zijn er twee projecten toegewezen. Daarnaast bood NWO de mogelijkheid om voor personeelskosten gebruik te maken van de integrale kostensystematiek, waarbij de volledige kosten van het aan te stellen personeel worden vergoed. Tot slot zijn er van de negentien toegewezen projecten vier ingediend door een vrouwelijke aanvrager. In deze getallen is nog ruimte om te groeien, Quantum Delta NL (QDNL) vindt het belangrijk om een betere genderbalans te bereiken en zet zich daarvoor in.

Pieter de Witte, lid van het bestuur van Quantum Delta NL: "Ik ben blij dat NWO zoveel zo goede voorstellen heeft kunnen toewijzen en vooral dat ook twee jonge onderzoekers een persoonlijke postdoc hebben ontvangen. Zo maken we ons ecosysteem aantrekkelijker voor jong talent. Dat vier vrouwelijke wetenschappers een toewijzing hebben gekregen is heel mooi en tegelijk een aansporing voor ons en het ecosysteem om nog aantrekkelijker, evenrediger en diverser te worden."

Quantumtechnologie is een sleuteltechnologie die antwoorden kan bieden voor veel onopgeloste maatschappelijke uitdagingen. De Rijksoverheid stopt 615 miljoen euro in deze baanbrekende technologie. Daarvan is binnen het programma Quantumtechnologie in totaal 42 miljoen euro gereserveerd voor wetenschappelijk onderzoek en innovatie, over een looptijd van zeven jaar.

Servaas Kokkelmans, voorzitter van de NWO-quantumcommissie en van Actielijn 1 van Quantum Delta NL, én voorzitter van de beoordelingscommissie: "Ik beschouw ook deze tweede Quantum Technology call als een groot succes. De toegewezen voorstellen zijn verspreid over verschillende expertise- en toepassingsgebieden van quantumtechnologie, en ze geven allemaal voeding aan de drie katalysatorprojecten van Quantum Delta NL. Zowel de kwaliteit van de voorstellen als het slagingspercentage zijn erg hoog. Zo zie ik het graag: veel uitstekende voorstellen die we gewoon kunnen toewijzen. Dit is erg motiverend voor de onderzoekers en het vergroot op een significante manier de betrokkenheid bij QDNL."

Naar de 19 toewijzingen

Credits foto: TU Eindhoven