DITM is een Nationaal Groeifonds project dat wordt gesubsidieerd door de Nederlandse overheid. Binnen het project werkt een consortium van 19 partners samen aan de implementatie van de digitale infrastructuur voor geautomatiseerd vervoer om mobiliteit efficiënter en veiliger te maken. Het project DITM ontwikkelt daartoe een systeemarchitectuur voor een digitale infrastructuur, inclusief belangrijke technologieën zoals lokalisatie, verkeersdiensten, digitale kaarten en laadinfrastructuur. Zo wordt er schaalgrootte bereikt vanuit een gewenste systeemoplossing waarmee er een belangrijk exportproduct voor de Nederlandse industrie wordt gerealiseerd.

Lees verder

Uniek project in de wereld

Opschaling van CCAM-toepassingen heeft te maken met eenduidige kaders, standaardisatie en richtlijnen. Dat kan de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en diensten in de weg staan, die bijdragen aan een veiliger verkeer en nieuwe businessmodellen. Weginfrastructuur bevindt zich op het snijvlak van sectoren die van origine niet vaak hebben samengewerkt. De projectpartners in DITM werken nu samen met nationale stakeholders aan een basis die bestaat uit een systeemarchitectuur, een Validatielab en publiek-private samenwerkingsafspraken. Binnen DITM zijn de 19 partijen voor het eerst bijeen gebracht om het vraagstuk integraal te benaderen. Daarom lukt het nu wel en dat is uniek in de wereld.

Virtuele en fysieke validatie in het Mobility Applied Research Quarter

Het Validatielab wordt ondergebracht in MARQ (Mobility Applied Research Quarter). MARQ is een nieuw, en open innovatiecentrum op de Automotive Campus in Helmond en opent haar deuren eind 2024. MARQ gaat een belangrijke rol spelen in de samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en de overheid. Ook biedt MARQ partners de mogelijkheid om oplossingen optimaal gecontroleerd te testen onder ‘real life’-omstandigheden. Hierbij worden voertuigen in de context van hun omgeving gezien. Niet alleen functioneel, maar juist ook om de maatschappelijke impact te toetsen.

Nederland als ideale pilot omgeving en gidsland

Het consortium voorziet in een integrale aanpak waarin ontwikkelingen vanuit de (internationale) automotive industrie, ICT-industrie, verkeers­management én mobiliteits­innovatie samenkomen. Een aanpak die de sterke bestaande positie van Nederland op het gebied van (digitale) infrastructuur verder verstevigd en inzet om juist in een land als Nederland te laten zien hoe een Cooperative, Connected en Automated Mobiliteits­systeem (CCAM) kan werken: veilig, effectief, cyber-secure, schaalbaar en merkonafhankelijk.

Onder leiding van RAI Automotive Industry NL en Brainport Development werken de projectpartners concreet aan de ontwikkeling van de projecten:

  • Autonome functies m.b.t. connectiviteit, lokalisatie, en navigatie van verschillende voertuig­platformen (bus, personen­wagen) in verschillende use-cases: o.a. yard manoeuvring, lane-navigation, automatisch aanrijden en stoppen van bushaltes en platooning (trekker: VDL ETS).
  • Een ‘energie uitwissel systeem’ (EnergyPod) als cruciale link tussen het autonome elektrische voertuig (EV) en het elektriciteitsnet en die energie op een cyber secure en betrouwbare manier aanbiedt aan de netbeheerders (trekker: Heliox)
  • Een innovatief kaartproductie­systeem welke kaarten produceert en up-to-date houdt op basis van continue sensor observaties van de weginfrastructuur en het toenemende aantal ‘slimme’ voertuig­en op de weg. Dit t.o.v. de inzet van een huidige vloot van Mobile Mapping voertuig­en welke onvoldoende schaalbaar en actueel zijn om autonoom rijden mogelijk te maken. (trekker: TomTom).
  • Een Validatielab bestaande uit een virtuele simulatie en een fysieke testomgeving (o.a. testweg A270, Fabulos tracé en intelligente kruispunten). Dit ter validatie van zowel technologieontwikkeling als macro-schaal simulaties voor een verbeterde onderbouwing van (toekomstige) systeemkeuzes rondom mobiliteits-inrichtingsvraagstukken en investeringsbesluiten (trekker: TNO).

Financiering

Het project Digitale infrastructuur voor Toekomst­bestendige Mobiliteit (DITM) wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Project periode: 1 October 2022 - 1 October 2026
  • Project budget: €60.000.000

DITM-Partners.png

Foto: DITM Projectpartners