Leidende rol voor Nederland in 6G

Nationaal Groeifonds project | Mobiele netwerken zijn de drijvende kracht achter de digitalisering van onze samenleving. Na de ontwikkeling van 5G mobiele netwerken begint momenteel wereldwijd het werk aan de voorbereiding van 6G, de volgende generatie mobiel die naar verwachting in 2030 op de markt komt. State-of-the-art mobiele netwerken zorgen dat we allemaal kunnen profiteren van de kansen die digitalisering biedt. Ze dragen bij aan de groei van ons verdienvermogen in alle sectoren van de economie. Met het 6G Future Network Services project wordt een internationale toppositie voor Nederland in 6G gecreëerd, gericht op onderdelen waar Nederland zich op kan onderscheiden.

De focus van 6G Future Network Services ligt op intelligente radiocomponenten en antennes, intelligente netwerken en leidende toepassingen in maatschappelijk belangrijke sectoren. Uniek is de integrale aanpak: de verbeterde prestaties van 6G worden bereikt met intelligente hardware én software, die zorgen voor meer flexibiliteit van het netwerk. Dit levert ook de nodige controle om netwerken en toepassingen betrouwbaarder en duurzamer te maken.